Salgsbetingelser
Standard leveringsbetingelser og vilkår (salg, utleie og tjenester).
Frekventia AS | Sist revidert: 25.10.2022
Generelt
1) Disse leveringsbetingelsene gjelder for salg og utleie av utstyr og tjenester fra Frekventia AS (Frekventia).
2) Dersom det er motstrid mellom disse leveringsbetingelsene og pristilbud, ordrebekreftelse leie- eller oppdragsavtale går sistnevnte foran.
3) Kundens egne generelle eller spesielle vilkår kommer ikke til anvendelse med mindre Frekventia skriftlig har bekreftet og godkjent disse.
Priser og tilbud
4) Med mindre annet framgår av pristilbud eller ordrebekreftelsen gjelder våre standard priser og betalingsbetingelser. Alle priser er oppgitt eksklusive merverdiavgift.
5) Pristilbud gjelder i 30 dager fra de er sendt til Kunden om ikke annet er oppgitt i tilbudet. Frekventia tar forbehold om at endringer i valutakursen og/eller endringer i offentlige avgifter/gebyrer kan medføre prisendringer.
6) Pristilbud baserer seg på beskrivelser og spesifikasjoner som er gitt i forespørsel fra Kunden. Frekventia hefter ikke for mangelfulle eller feilaktige beskrivelser i forespørselen.
7) Dersom Frekventia har gitt fastpris på et oppdrag, er denne prisen ikke bindende dersom kunden har gitt mangelfulle eller feilaktige opplysninger om oppdraget til Frekventia.
8) Med mindre annet framgår av pristilbud, ordrebekreftelse eller leie-/oppdragsavtale kan Frekventia justere avtalte priser i tråd med utviklingen i SSBs konsumprisindeks for «Tjenester hvor arbeidskraft dominerer». Første prisjustering kan tidligst skje med virkning fra 1. januar året etter at en avtale er inngått. Prisendring må dokumenteres og kan først gjøres gjeldene fra Kundens mottak av varsel om prisendring.
Betalingsbetingelser
9) Leie og tjenester faktureres etterskuddsvis per måned. Ved salg av utstyr dateres faktura den dagen utstyret sendes fra Frekventia.
10) Betalingsbetingelser er netto 30 dager om ikke annet er skriftlig avtalt. Betaling skal være på vår konto på forfallsdato som er angitt på faktura.
11) Hvis Kunden ikke betaler til avtalt tid, har Frekventia krav på rente av det beløp som er forfalt til betaling, i henhold til forsinkelsesrenteloven.
Utlevering av utstyr
12) Alt utstyr leveres Ex Works fra vårt hovedlager (Røykenveien 18, 3427 Gullaug), med mindre annet leveringssted er avtalt. Leveringen er skjedd og risikoen gått over på Kunden når utstyret forlater lageret. Transport og forsikring av utstyret fra leveringsstedet organiseres av Frekventia for Kundens regning og risiko. Transportforsinkelser gir ikke rett til betalingsutsettelse.
13) Leveringstid er angitt i tilbudet, ordrebekreftelsen eller avtale som sendes Kunden. Den oppgitte leveringstiden er veiledende, med mindre det uttrykkelig framgår at den oppgitte leveringstiden er bindende.
14) Frekventia skal levere utstyret klart til bruk. Standard festemateriell (ekspansjonshylse, bolter og/eller skruer) for montering på grunnmur eller vegg medfølger. Øvrig spesialutstyr og materiell for installasjon/montering anskaffes ved behov for Kundens regning.
15) Frekventia skal etterse og så langt det er mulig funksjonsteste utstyret før det utleveres. For dette faktureres kontrollomkostninger.
16) Ved leie av måleutstyr får Kunden tilgang til en prosjektoversikt på internett for det antall brukere som er avtalt. Oppsett av brukertilganger og tilpasning av prosjektområdet dekkes av kontrollomkostningene.
17) Kunden er ansvarlig for å gi rett informasjon om oppdraget slik at utstyrsleveransen kan tilpasses oppdragets art og Kundens behov. Vibrasjonsmålere er innstilt og klargjort for måling av vibrasjoner fra sprengning iht. NS 8141:2001 med mindre annet tydelig framgår av oppdragsbeskrivelsen eller spesifikasjoner mottatt fra Kunden.
Reklamasjon
18) Kunden skal så snart det er praktisk mulig, og senest innen tre virkedager, undersøke om utstyret er levert som avtalt og uten opphold varsle Frekventia dersom det avdekkes avvik, feil eller mangler ved leveransen.
19) Eventuelle feil eller mangler som skyldes transportskader skal reklameres straks og også direkte til transportør og anmerkning skal gjøres på fraktbrevet.
20) Foreligger det en mangel ved utstyret, har Frekventia valget mellom å utbedre mangelen eller foreta omlevering av utstyr. Frekventia har ikke i noe tilfelle erstatningsansvar utover fakturaverdien.
Leietid og tilbakelevering av utstyr
21) Leietiden løper fra og med den dagen utstyret blir utlevert/sendt til Kunden (jf. pkt. 12) og til og med den dagen utstyret tilbakeleveres/ankommer Frekventia,minimum 2 døgn. Utstyret skal leveres/sendes tilbake til samme sted som utstyret ble levert/sendt fra dersom ikke annet er avtalt.
22) Leien beregnes per døgn dersom annet ikke er avtalt. Det gis ikke fratrekk for helger og helligdager. Om ikke utstyret er tilbakelevert beregnes leie også i ferietiden.
23) For utstyr som returneres til «pick-up-point», «post-ibutikk» el. tilsv. løper leietiden fram til vi har mottatt varsel fra ekspeditør om at sendingen er klar for henting. Kunden skal i slike tilfeller betale et hentegebyr til Frekventia.
24) Utlevert transportkasse/emballasje skal returneres sammen med utstyret, da dette ellers vil bli erstattet for Kundens regning.
25) Utstyret skal returneres i hel og ren stand og i samme stand som ved utlevering. Kunden vil bli holdt økonomisk ansvarlig for tidsbruk som Frekventia måtte benytte til renhold og reparasjon, samt for øvrige kostnader til skadeutbedring.
26) Dersom utstyret ikke kan leveres tilbake ved utløpet av leieperioden, enten som følge av totalskade, tyveri, hærverk eller andre årsaker, vil leietaker bli fakturert for å ha kjøpt utstyret av Frekventia, med mindre annet er skriftlig avtalt på forhånd.
Ansvar, forsikring og skade
27) Ved leie av utstyr fra Frekventia er Kunden ansvarlig for utstyret og for enhver skade som måtte bli påført utstyret i leieperioden. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, skader som følger av uriktig bruk og bruk i miljøer som leietakeren forsto, eller burde ha forstått, var egnet til å påføre utstyret skade.
28) Kunden plikter å behandle utstyret med aktsomhet og skal følge instruksjoner for bruk. Dersom nødvendig bruksanvisning ikke medfølger, skal Kunden etterspørre informasjon om hvordan utstyret skal benyttes før han tar det i bruk.
29) Installasjon, montering og drift av utstyr er ikke inkludert i leveransen med mindre er skriftlig avtalt mellom partene. Kunden kan ved behov leie inn bistand fra Frekventia.
30) Kunden kan ikke leie eller låne utstyret videre til andre uten skriftlig samtykke fra Frekventia.
31) Kunden plikter å påse at utstyret så langt det er praktisk mulig sikres mot tyveri, hærverk og ødeleggelser så lenge det er i Kundens besittelse. Dette gjelder også i de tilfeller Frekventia er engasjert for å montere utstyr på steder/adresser anvist av Kunden.
32) Kunden må selv besørge og bekoste nødvendig forsikring av utstyret i leieperioden, herunder forsikring mot skade, hærverk tyveri og naturskade.
33) Kunden skal underrette Frekventia skriftlig om enhver oppstått skade på utstyret, umiddelbart etter at skaden avdekkes.
34) Kunden har ikke adgang til selv å foreta reparasjon på utstyret, uten etter avtale med Frekventia.
35) Ved salg forblir utstyret, herunder programvare med tilhørende dokumentasjon, Frekventia sin eiendom inntil salgssummen inkludert renter og omkostninger er fullt ut betalt. Kunden er ikke berettiget til å selge eller pantsette utstyret før det i sin helhet er betalt. Det hefter salgspant i det leverte utstyret, jf. panteloven §§ 3-14, 3-15 og 3-22.
36) For solgt utstyr som fra Frekventia er levert med SIM-kort installert, påløper driftsutgifter til SMS og dataoverføring iht. våre gjeldende satser.
Avbestilling
37) Dersom Kunden avbestiller utstyret, må Kunden betale alle omkostninger ved avbestillingen.
38) Utstyret kan kun avbestilles vederlagsfritt om det kan skje uten ulempe eller omkostninger for Frekventia.
Installasjon og tillatelser (der kunden installerer utstyret selv)
39) Kunden er ansvarlig for å innhente alle tillatelser og godkjenninger som er nødvendig for installasjon av utstyret.
40) Kunden er selv ansvarlig for valg av målepunktplassering og for at utstyret er montert korrekt.
41) Kunden er videre ansvarlig for å kontrollere utstyret jevnlig og for å skifte batterier ved behov.
Klargjøring av installasjonsstedet (der insatllasjon er avtalt)
42) For at Frekventia skal installere og drifte utstyret, plikter Kunden å sørge for nødvendig tilgang til og klargjøring av installasjonsstedet.
43) Frekventia skal sørge for at arbeidet utføres til avtalt tid og i samsvar med de til enhver tid gjeldende regler for sikkerhet, arbeidsforhold og lignende som gjelder på stedet der arbeidet skal utføres.
44) Utført arbeid blir fakturert i henhold til gjeldende satser fra og med Frekventia ankommer installasjonsstedet til Frekventia forlater installasjonsstedet (inklusive matpause).
45) Der utstyret skal monteres på tredjeparts eiendom skal Kunden forsikre seg om at berørte grunneiere og naboer har fått generell informasjon om prosjektet og arbeidene i god tid før avtalt monteringstidspunkt.
46) Frekventia informerer om målingene og innhenter samtykke til montering fra aktuelle naboer/grunneiere.
47) Montering av utstyr på tredjeparts eiendom forutsetter at grunneier/nabo gir samtykke til montering. Frekventia forbeholder seg retten til å ikke montere utstyret dersom det ikke lykkes å komme i kontakt med grunneier. I slike tilfeller skal Kunden varsles uten ugrunnet opphold.
Reiser og tilleggsarbeider
48) For reise til og fra arbeidssted skal Frekventia ha dekket sine utgifter til reise og diett etter statens satser, samt 2/3 av normal timesats for reisetid. For korte kjøreturer (inntil 50 km fra Frekventia sitt nærmeste kontor) er kilometergodtgjørelse og bompenger inkl. i timeprisen.
49) For tilleggsarbeider faktureres normal timesats for medgått tid. Det forutsettes at Frekventia får adgang til alle relevante områder og fysiske målepunkter til avtalt tid. Tidsbruk ifm. møter, nødvendige sikkerhetskurs, mv., faktureres som tilleggsarbeider. Ventetid på grunn av manglende akkreditering eller tilsvarende forhold faktureres som tilleggsarbeider.
Mislighold
50) Mislighold foreligger dersom Kunden benytter utstyret i strid med forutsetningene for leieforholdet, eller på annen måte unnlater å oppfylle leieavtalens betingelser.
51) Ved mislighold er Frekventia berettiget til å heve avtalen uten varsel og kreve utstyret tilbakelevert., eller å hente det på Kundens regning.
52) Ingen av partene skal anses å ha misligholdt en forpliktelse, dersom oppfyllelsen hindres av forhold som etter norsk rett anses som force majeure. Den andre parten skal varsles umiddelbart om det oppstår en force majeure-situasjon.
Programvare (NCVIB)
53) Frekventia har rettigheter til å videreformidle tilgang og brukerlisenser til den web-baserte tjenesten NCVIB. Alle rettigheter til NCVIB tilhører det svenske selskapet Nitro Consult AB og programvaren er beskyttet av internasjonale konvensjoner og svensk lov om opphavsrett.
54) Sanntidsvarsling på SMS ved overskridelse av angitte vibrasjonsnivåer ved sprengning er ikke inkludert i leieprisen med mindre annet framgår av tilbud, ordrebekreftelse eller oppdragsavtale.
55) Kunden må selv forsikre seg om at det er tilfredsstillende mobildekning (2G) på installasjonsstedet for at fjernavlesning og sanntidsvarsling skal fungere.
56) Frekventia tilbyr lokal brukerstøtte innenfor normal arbeidstid, hverdager fra kl. 08 til 16. Det kan avtales kurs og opplæring i bruk av systemet ved behov.
57) NCVIB utvikles og vedlikeholdes av Nitro Consult AB. Nitro Consult AB er forpliktet til å jobbe med feilretting og problemløsning innenfor standard åpningstider for kundestøtte, som er fra 08 til 16 , mandag til fredag, unntatt på helligdager (i Sverige).
58) Til tross for omfattende kvalitetssikring, vil det være umulig å sikre seg helt mot feil i et så omfattende produkt som NCVIB. Frekventia og våre underleverandører er kun ansvarlig overfor Kunden for programmet NCVIB på den måten at feil skal rettes til neste versjon gitt at ressursene til retting står i forhold til feilens ulemper.
59) På bakgrunn av ovenstående, må informasjon som kan forårsake skade ved feil eller ufullstendighet, kvalitetssikres av brukeren. Kunden godtar at han ikke kan gjøre noe krav gjeldende for mulige feil i NCVIB.
Lagring av måledata
60) Etter endt leieforhold vil Frekventia og våre underleverandører lagre og sikre alle registrerte måledata i minimum 5 år. I denne perioden har Kunden rett til å på forespørsel få utlevert sine måledata i maskinlesbar form, i ubearbeidet stand. Kunden skal i så fall betale normal timesats for Frekventias og/eller våre underleverandørers arbeid med å hente ut og tilrettelegge for en slik leveranse etter medgått tid.
GDPR
61) I henhold til regler om GDPR, gjør vi oppmerksom på at vi registrerer firmanavn, navn, e-post og telefonnummer på selskaper/kontaktpersoner vi sender tilbud om våre tjenester. Dette blir også registrert når kunden får tilgang til våre nettbaserte tjenester.
62) Vi behandler overnevnte opplysninger som et ledd i å levere våre tilbudte tjenester som innlogging til webløsning, utsendelse av automatiserte alarmer og utsendelse av relevant informasjon om oppdateringer, driftsstatus eller driftsstans.
63) Ved bruk av våre tjenester, samtykkes det til at både Frekventia og våre tredjepartsleverandører samler inn og lagre informasjon gjennom informasjonskapsler (cookies) og/eller lokal nettleserlagring.
64) Vår hensikt er å dele informasjon med så få som mulig, men som et ledd i å sikre at våre systemer er operative og trygge må vi dele informasjon med våre tredjepartsleverandører av back-up og server/it-tjenester. Overnevnte informasjon deles ikke med aktører for kommersielt salg- og/eller markedsføring.
Tvister
65) Enhver uoverensstemmelse knyttet til avtaleforholdet mellom partene, samt disse leveringsbetingelsene, er underlagt norsk rett. Alle tvister skal søkes løst ved forhandling.
66) Dersom saken ikke kan løses i minnelighet skal tvister i anledning avtaleforholdet endelig avgjøres ved de ordinære domstolene i Norge. Partene har vedtatt Drammen tingrett som rett verneting.